Określenie B2B (z angielskiego „business-to-business”) znalazło zastosowanie w informatyce jako określenie dla grupy systemów informatycznych, które wspomagają współpracę przedsiębiorstwa z innymi przedsiębiorstwami (klientami, dostawcami i innymi kontrahentami).
Dlaczego zatem potrzebne są systemy B2B? Dlatego, że system B2B ma przenieść ciężar wprowadzania danych do systemu informatycznego na kontrahentów i zorganizować przepływ dokumentów związanych ze współpracą. To są główne argumenty, dzięki którym handel w firmie będzie lepiej zorganizowany, będzie potrzebna do jego obsługi mniejsza liczba pracowników, umożliwi kontrahentom sprawniejsze kupowanie towarów i usług oraz sprawniejsze sprzedawanie własnych towarów. Warto również dodać, że system B2B kontrahenta może być zintegrowany z Twoim systemem B2B, dzięki czemu wymiana danych odbywa się w pełni automatycznie. W praktyce jednak integracja systemu wymaga dodatkowych działań wdrożeniowych i często bywa przedmiotem oceny opłacalności takiej integracji. Wspieranie procesu zakupów i procesu sprzedaży w środowisku internetowym to główne zadanie dla systemu B2B.
Jedną z podstaw systemu B2B jest fakt przeniesienia znacznej części pracy z kontrahentami na ten system, a tym samym poświęcanie uwagi i czasu kontrahentom tylko w niezbędnym stopniu. Czyli dajemy kontrahentowi platformę, na której loguje się, szuka interesujących go towarów oraz konkretne usługi, analizuje cenniki, ma czas na przygotowanie zapytania ofertowego, które pracownik firmy tylko uzupełni o ceny i odpowiednie marże. Klient samodzielnie może wprowadzić także konkretne zamówienie lub je wygenerować na podstawie otrzymanej oferty. System B2B eliminuje do minimum pracę związaną z wpisywaniem do systemu zapytań i zamówień, które często otrzymujemy emailem lub faksem.
Druga, bardzo istotna korzyść platformy B2B, to nadzór nad płatnościami. System zarządza dokumentami finansowymi i płatnościami. Generowanie automatyczne faktur, importowanie przelewów, kojarzenie płatności, przypominanie o niezapłaconych fakturach oraz zarządzanie kredytami kupieckimi - to kilka z jego funkcji, dzięki którym możemy kontrolować rozliczenia z kontrahentami.
ryc.1 Przykładowy panel administracyjny.
ryc.2 Przykładowy szablon sklepu B2B.
Najważniejsza, często decydująca o wyborze platformy czy sklepu, jest możliwość ustawienia atrakcyjnej dla kontrahenta grafiki. Nasz sklep B2B przewiduje różnorodne szablony, które w prosty sposób można zmieniać, a tym samym nadać mu nowy, niespotykany klimat (ryc. 2 i 3).
ryc.3 Przykłady szablonów i kolorystyki znajdujące się w standardzie sklepu B2B.
Po zalogowaniu się do panelu administracyjnego platformy B2B mamy do czynienia z czterema przyciskami graficznymi szybkiego dostępu po lewej stronie: Import, Export, Zamówienia i Produkty.
ryc.4 Przyciski Import, Export, Zamówienia, Produkty.
Przycisk IMPORT służy do pobrania zapisanego wcześniej koszyka z pliku na dysku, EXPORT daje możliwość zapisania danego koszyka do pliku na dysku, ZAMÓWIENIA daje możliwość wyświetlenia listy złożonych zamówień, sortowanie ich wg kontrahenta, daty, wartości oraz statusu, filtrowanie wg kontrahenta oraz statusu, wyświetlenie szczegółów zamówienia sprawdzania stanu zamówień, a ikona PRODUKTY pozwala na wyświetlenie listy wszystkich produktów.
ryc.5 Sklep
Znajdujemy się w sklepie (o czym świadczy pomarańczowy pasek z napisem „Sklep” - ryc.5), gdzie dostępne są następujące funkcje (ryc.6):
ryc.6 Pasek funkcji po lewej stronie menu.
Przykładowy koszyk
ryc.7 Przykładowa oś czasu.
Kategorie produktów – produkty są grupowane po kategoriach. Użytkownik ma możliwość wyświetlenia artykułów w liście, liście ze zdjęciami lub w kafelku. Istnieje możliwość przefiltrowania rekordów wg nazwy, kodu kreskowego lub jednostki oraz wyświetlania tylko dostępnych produktów. W szczegółowym widoku artykułu widoczne są szczegółowe informacje o nim.
ryc.8 Lista produktów ze zdjęciem.
ryc.9 Kafelki produktów.
ryc.10 Karta produktu.
Ustawienie produktów jako promocje, nowości wg wybranych pól w WF-Magu. Dodawanie cen indywidualnych dla wybranych kontrahentów.
Web service umożliwiający komunikację z serwisem.
Integracja z systemami magazynowymi: Subiekt, Streamsoft, Raks, ILUO, Softlab, WF-MAG, Insoft.
Na górze strony mamy do czynienia z kilkoma przyciskami:
ryc.11 Miejsce wylogowania ze sklepu.
ryc.12 Wyszukiwarka produktów w sklepie.
ryc.13 Korespondencja z kontrahentem oraz aktualne saldo.
ryc.14 Przykładowy koszyk.
Zarządzanie aktualnie tworzonym koszykiem, dodawanie i usuwanie produktów w koszyku, zmienianie ilości poszczególnych artykułów, import z i eksport do kolektora, dodawanie koszyka do ulubionych, dodawanie uwag od zamówienia, zmienianie sposobu dostawy i płatności, edycja danych osobowych, klienta oraz do faktury.
Po lewej stronie panelu administracyjnego zaznaczony jest na niebiesko pasek z opisem „Administracja”. Po kliknięciu w ten pasek przechodzimy do administrowania sklepem.
ryc.15 Przełączanie funkcji Sklep na funkcję Administracja
Znajdziemy tu następujące funkcje (ryc.16):
ryc.16 Wszystkie funkcje panelu administracyjnego po przełączeniu na przycisk Administracja.
Pulpit informacyjny zawierający:
ryc.17 Widok pulpitu.
Wykres przedstawiający zamówienia wg daty złożenia oraz statusu.
Kafelki i listy produktów – użytkownik ma możliwość wyboru sposób prezentacji produktu, kolumn na liście artykułów, wyświetlanego indeksu z WF-Maga oraz etykiety do pól dodatkowych z WF-Maga.
ryc.18 Lista produktów.
Wybieranie jakie informacje mają być wyświetlane na stronie produktu.
Określania atrybutów produktu. Są to cechy indywidualne dla artykułu, które nie mają znaczenia dla stanów magazynowych a są przydatne dla filtrowania. Każdy produkt może mieć jedną wartość atrybutów. Np. waga, moc procesora.
ryc.19 Atrybuty produktu.
Dodawanie wariantów produktu, czyli cech produktu, które musimy wybrać wpływających na stany magazynowe. Jeden produkt może mieć kilka wariantów. Przykładowo kolor, rozmiar.
Dodawanie obsługi systemów zewnętrznych, np. udostępnianie własnej oferty innym sklepom internetowym.
ryc.20 Systemy zewnętrzne.
Banery – dodawanie własnych banerów widocznych na sklepie.
Wyświetlanie kolorowej ikonki symbolizującej ilość produktu na magazynie wg ustawienia w panelu administracyjnym.
Wiadomości e-mail – systemy wysyła wiadomości do użytkowników i kontrahentów o zadanym szablonie. Informacje wysyłane pocztą elektroniczną to: założenie nowego konta, założenie nowego konta z ustawionym hasłem, zmiana hasła, zmiana statusu zamówienia.
Regulamin i polityka prywatności – użytkownik może wpisać własny regulamin oraz politykę prywatności.
Możliwość definiowania własnych sposobów dostawy wraz z kosztem.
Możliwość definiowania własnych sposobów płatności.
Możliwość grupowania użytkowników i kontrahentów, dodatkowo wybranie ustawień domyślnych, czyli do jakiej grupy mają być domyślnie przypisywanie nowi użytkownicy oraz kontrahenci.
Dostęp do listy produktów oraz ich edycji z panelu administracyjnego.
Możliwość zarządzania kategoriami.
Moduł rejestracji umożliwiający nowym użytkownikom własnoręczną rejestrację.
Moduł powtarzania niezrealizowanych zamówień.
Moduł wielu magazynów pomagający w niwelowaniu różnic pomiędzy naszymi magazynami występujących w przypadku, gdy użytkownik, który ma zdefiniowany jeden magazyn, zakupi towar umieszczony w innym.
Moduł ofertowania umożliwiający dodawanie do koszyka własnego narzutu i wyeksportowanie listy tych produktów do pliku .pdf z naliczonym zyskiem.
Moduł reklamacji.
Po prawej stronie panelu administracyjnego znajduje się miejsce, gdzie możemy ustawić sposób wyświetlania listy produktów i ich ilość na stronie (ryc. 21 i 22).
ryc.21 Miejsce zmiany sposobu wyświetlania listy produktów po prawej stronie panelu administracyjnego.
ryc.22 Sposoby wyświetlania listy produktów na stronie, po kliknięciu jednej z trzech opcji ustawienia.
Dodatkowo moduły:
Integracja z zewnetrznymi systemami ksiegowymi
zawiera opcje takie jak: Konfiguracja i instalacja, Synchronizacja towaru, Synchronizacja kategorii, Synchronizacja kontrahentów, Synchronizacja faktur (FV)
Analiza finansowa i Cash Flow
Zawiera opcje: Raport Cash Flow, Wskaźnik płynności, Wskaźniki rentowności, Cykle należności i zapasów, Analiza kapitału obrotowego, Analiza dźwigni finansowej, Dynamika przychodów i kosztów, Rentowności produktów, Efektywność działania.
Skalowalny serwer
Opcje: Ustawienia, Plan taryfowy, Analiza bieżąca, Rozliczanie, Komunikaty, Biling.
Zarządzanie dokumentami i archiwizacja
Opcje: Oś czasu i kalendarz, Archiwizacja dokumentów, Rozliczanie pracowników, CRM
Zarządzanie płynnością finansową
Opcje: Optymalizacja zasobow magazynowych, Zarządzanie należnościami, Zarządzanie poziomem gotówki, Zarządzanie kapitałem obrotowym, Zarządzanie polityką kredytowania.
login: admin
hasło: test
Zapoznaj się z wersją demo produktu
Jeżeli jesteś zainteresowany dostępem do panelu administracyjnego lub zakupem produktu, skontaktuj się z nami
Szybkie linki